بسم الله الرّحمن الرّحیم
« الله » اولین هادی ( و در اصل تنهاترین هادی ) است
همهی هادیان « هدایت » خود را از او دارند
ذلک هُدی الله یهدی به مَن یشاء ( آن هدایت خداست که به وسیله آن هرکه را بخواهد هدایت می کند ) ( 88 انعام )
اولئکَ الّذین هَدَی اللهُ فَبهداهم اقْتده ( انان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد ، پس به هدایتشان اقتدا کن ( 90 انعام )
انّ اللهَ لَهادِ الّذینَ آمنوا الی صراطِ مستقیم ( قطعاً خدا مؤمنان را به سوی راه راست هدایت می کند ) ( 54 حج )
وَ کفی بربّکَ هادیاً و نصیراً ( از نظر هداین و یاری کردن ، پروردگارت ( برای بندگانش ) کافی است ) ( 31 فرقان )
نکاتی در باره هدایت خدا
1- قرآن بدون هیچ شکی ( در اصل آن و در هدایت بودن آن ) برای پرهیزکاران باعث « هدایت » است ( هر کسی در هدایت قرآن قرار نمی گیرد ) :
ذلک الکتاب لاریبَ فیه هدیً للمتّقین ( 2 بقره )
2-رستگاری ( در دنیا و آخرت ) فقط با « هدایت خدا » امکان پذیر است :
اولئک علی هدیً مِن ربّهم و اولئکَ همُ المفلحونَ ( 5 بقره )
3- قرآن اگر از آن استفاده شود برای همگان ( نه فقط مؤمنان ) باعث هدایت است ( حداقل در دنیا ) :
شَهرُ رمضان الذی اُنزلَ فیه القرآن هدیً للنّاس ... ( 185 بقره )
4- قرآن برای مؤمنان هدایت ( در دنیا ) و بشارت ( آخرت ) است
هُدیً و بُشری للمؤمنین
5- هدایت قرآنی روشن و دقیق است : ( 185 بقره )
هدیً للنّاس و بیّناتٍ مِنَ الهُدی و الفرقان ... ( « بیّنات » جمع بیّنه یعنی روشن و آشکار ؛ فرقان یعنی جدا کننده حق از باطل )
6- رو کردن به سوی « کعبه » ( خانه خدا ) ( رو کردن به سوی دین حق ) باعث هدایت است :
انّ اولَ بیتٍ وُضِعَ للنّاسِ ببکةَ مبارکاً و هُدیً للعالَمین ( همانا اولین خانهای که ( برای پرستش خدا ) بنا شد ( همان است که ) در مکه است ، برای جهانیان با برکت و باعث هدایت است
7- کتابهای آسمانی قبل از قرآن نیز ( چون از طرف خدا بودند ) مردم را به راه راست هدایت می کردند :
وَانزَل التّوراة و الانجیلَ مِن قبل هدیً لِلنّاس ( 4 آل عمران )
انّا انزلنا التّوراة فیها هدیً و نورٌ ( 44 مائده )
و آتیناهُ الانجیل فیه هدیً و نورٌ ( 46 مائده )
8- خدا با فرستادن کُتُب آسمانی ( مخصوصاً قرآن ) می خواهد ما در تمام امور از او فرمانبردار ( تسلیم ) باشیم :
قُل انّ هُدَی اللهِ هوَ الهُدی و اُمرنا لِنُسلِمَ لِربّ العالَمین
9- گناه ( فسق ) و ظلم باعث میشود که از هدایت الهی بی بهره بمانیم :
انّ اللهَ لایهدی الْقومَ الفاسقین ( 6 منافقین )
و الله لایهدی الْقومَ الظالمین ( 5 جمعه )
و الله لایهدی الْقومَ الکافرین ( 264 بقره )
انّ الله لایهدی مَن هو کاذِبٌ کفّار ( 3 زمر )
انّ الله لایهدی مَن هو مسرفٌ کذّاب ( 28 غافر )