سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

استعدادهای درخشان شرقی

 
 

 
 
دبیرستان شهید بهشتی
دبیرستان شهید بهشتی


پست الکترونیک

پروفایل مدیر وبلاگ

 

 

پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

ابزار و قالب وبلاگ

پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار

زیباترین اشعار عاشقانه معاصر

بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن

کلبه بصیرت

محفل آشنایان((IMAN))

اکبر پایندان

هم رنگــــ ِ خـــیـــآل

تنهایی......!!!!!!

دریــــــــای نـــور

سارا احمدی

ما تا آخرایستاده ایم

وبلاگ گروهیِ تَیسیر

ردِ پای خط خطی های من

سه قدم مانده به....

یامهدی

یه دختره تنها

ऌ عاشق بی معشوق ऌ

گل خشک

جایی برای خنده وشادی و تفریح

من،منم.من مثل هیچکس نیستم

ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن

Hunter

هرچه می خواهد دل تنگم میذارم

نیلوفر مرداب

_..-♥*°*♥-.._Pink♡ love_..-♥*°*♥-.

جـــــام غـــــزل

بـــآشــگــاه پَــــرواز ..

خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا

crazy girle s life

 

مطالب اخیر

توضیح چند آیه در خصوص شیطان

چند سئوال

چرا قرآن معجزه است

بحثی مختصر در باره توبه

ویژگیهای سوره حمد (1)

تلفظ صحیح حروف عربی

 

برچسب ها

 
 
 

امکانات جانبی

RSS 2.0

 
http://banovannews.com/wp-content/uploads/2012/02/ebadi20100823032406483-300x200.jpg
 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

 

بحثی مختصر در باره توبه

بسم الله الرّحمن الرّحیم              

بحثی مختصر در باره توبه

توبه در لغت به معنای دست کشیدن از گناه، بازگشتن بر طریق حق، پشیمان شدن از گناه است. توبه را می توان از الطاف و محبّتهای الهی دانست، پس از گناه، جاده و راهی برای بازگشت ایجاد می‌شود، تا بنده خطاکار به محض آگاهی از بدی گناه، از آن راه باز گردد. توبه نعمت بزرگی است که بر بشر ارزانی شده است.

حقیقت توبه ندامت و پشیمانی از گناه است که لازمه آن تصمیم بر ترک در آینده است. اگر کاری بوده که قابل جبران است، در صدد جبران بر آید. گفتن استغفار بیانگر همین معنا است،

ارکان توبه را می توان در پنج چیز خلاصه کرد. ترک گناه، ندامت و پشیمانی، تصمیم بر ترک در آینده، جبران گذشته و استغفار.

خدا در قرآن از توبه واقعی به نام توبه نصوح نام برده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به سوی خدا بازگردید و توبه کنید، توبه خالصانه.

شخصی از پیامبر سؤال کرد که توبه نصوح چیست، حضرت فرمود: شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند، چنان که شیر به پستان هرگز باز نمی‌گدد

بعضی گفته اند توبه نصوح آن است که چهار شرط داشته باشد : پشیمانی قلبی، استغفار زبانی، ترک گناه و تصمیم بر ترک در آینده.

بیشتر علمای اخلاق توبه را مجموعه مرکّبی از « علم و حال و عمل » می دانند. اگر کسی بخواهد موفق به توبه شود، باید این سه امر را مورد توجه قرار دهد، یعنی اوّل لازم است انسان به زشتی گناه پی ببرد، سپس حال پشیمانی در دل او به وجود آید، سرانجام در مقام عمل، گذشته را جبران نماید.

آغاز توبه و ترک گناه، عنایت حق است. تا لطف الهی نصیب انسان نگردد، توبه امکانپذیر نیست. علامه طباطبایی می گوید: توبه عبد حسنه است و حسنه نیازمند به نیرو است و نیروی انجام حسنه را خداوند می دهد. او است که توفیق می‌دهد، یعنی اسباب را فراهم می سازد تا بنده موفق و متمکن از توبه شود و بتواند از فرورفتگی در لجنزار گناه و دوری از خدا بیرون آید و به سوی پروردگارش باز گردد.

امام سجاد ( علیه السلام ) در این باره می‌فرمایند : وفای به توبه جز به نیروی حفظ و نگهداری خداوند میسّر نیست. بنابراین در ابتدا باید از خداوند کمک خواست و سپس قدرت تصمیمگیری را افزایش داد و اقدام عملی را شروع نمود.

چهار مرحله توبه حقیقی اینها هستند 1-  تنفر و انزجار قلبی از گناه. 2-تصمیم جدی بر ترک. 3- اقرار و اعتراف زبانی به خطای خود در محضر پروردگار مهربان. 4- جبران مافات با عبادت مضاعف در حق الله و ادای حق به صاحب آن در حق الناس.
اگر این سه مرحله طی شود، همه‌ی گناهان به آب مغفرت الهی شسته می‌شود. گویا تولدی دوباره و فرصتی مجدد به انسان عنایت شده. از رحمت الهى هرگز مأیوس نباشید؛ چرا که نا امیدی، خود بزرگترین گناه است. همه‌ى انسان‌ها در معرض خطر و خطا هستند. این خطا‌پذیرى نباید مانع ارتباط با خدا و التماس از درگاه ربوبى گردد. چون خود این یأس و ناامیدى، مسیر رفتن به سمت گناه را هموار‌تر مى‌کند. بنابراین با امید به عفو و رحمت الهى عمل کنیم و بندگى کردن را سر لوحه اعمال خود قرار دهیم. نماز در اول وقت همراه با حضور قلب را فراموش نکنیم تا اولاً راه‌های گناه کردن مسدود شود و ثانیاً مقدمات توبه دائم به سوی خدا فراهم آید



چهارشنبه 94/8/27 | نظر

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin